De Fanatenrit in Zundert is in 1989 opgericht door de initiatiefnemers Jan van Hassel en Arjan Bakx.
Jan en Arjan zijn auto/oldtimerliefhebber in hart en nieren.
Op een dag kwam het idee opborrelen om in Zundert eens een ritje voor oldtimers en oude motoren te organiseren.
Johan Everaerts en Ronald Havermans werden erbij gevraagd om het idee verder uit te werken.
Na enkele informele vergaderingen was de 1e Fanatenrit in oktober 1989 een feit.
Een aankondiging in Het Zunderts Weekblad resulteerde in een bijzonder grote opkomst van zo’n 35 auto’s en 10 klassieke motoren.
Niemand had kunnen denken dat er zoveel oud “spul” in een straal van 20 km rond reed.
Dit smaakte naar meer.
De jaren erna werden in het voorjaar ook nog aparte ritten voor de MG Car Club Antwerp, Morganclub en de Nederlandse Volvo V44 vereniging georganiseerd.
Deze ritten kregen ook een naam; voor de MG/Morganclub was het de First Outing en voor de Volvo vereniging heette de rit VarFard.
Vrij vertaald betekenen deze namen resp. “voor de eerst keer uit” en de Zweedse vertaling van “Lenterit”.
De First Outing heeft zo’n 5 jaar bestaan, De Varfard bestaat na 22 keer nog steeds.
Het lijkt misschien wel ingewikkeld en tijdrovend om zoveel ritten in een jaar te doen,
voor hun was dat niet geval.
De oplossing was simpel; een Fanatenrit van het vorige jaar werd uit de kast gehaald, hier en daar een beetje versleuteld en er was weer rit geboren!
Zundert is bij de oldtimerliefhebber hiermee dus duidelijk op de kaart gezet.
De ritten werden steeds vaker in het Bol/Pijl systeem uitgezet.(voorheen was het nog een getypte tekst )
Hiervoor werd Pim Nobelen gevraagd.
Pim was een voormalig rallyrijder en wist dus goed hoe dit systeem op papier gezet moest worden.
Na zo’n 5 jaar kreeg Arjan Bakx het te druk met z’n studie en ging uit de organisatie.
Ronald Havermans volgde een paar jaar later.
Ook Pim kreeg het na zo’n 8 jaar handmatig tekenen van de rit te druk met andere bezigheden en stopte ook.
Jack Nouws kwam in 1997 in de organisatie en voor het tekenwerk werd Marc van de Maagdenberg gevraagd.
Marc is bijzonder handig met tekenwerk maar dan op de computer.
Na vele jaren tekenen kreeg Marc ook minder tijd en stopte ermee.
In 2006 kwam het trieste bericht dat Jan van Hassel ernstig ziek is geworden.
Helaas zit er geen verbetering in zijn ziekte en zullen we dit moeten accepteren.
Sinds 2006 is nu Mark Everaerts in de organisatie en is nu de tekenaar, uiteraard op de computer!
De deelnemers betalen inschrijfgeld, hier worden de onkosten zoals het uitzetten, kopieerwerk, foto’s en prijzen van betaald.
Naar mate er meer deelnemers kwamen, bleef er geld over.
Van begin af werd er in de organisatie afgesproken dat er geen geld aan de Fanatenrit verdiend mocht worden.
Jan kwam zo’n 28 jaar geleden op het idee om de bewoners van het Gezinsvervangend Tehuis eens een dagje mee uit te nemen.
Aldus geschiedde; eens in de 2 jaar worden op 2e Pinksterdag deze mensen een dagje verwent om in een oldtimer een tourritje te maken en een leuk evenement te bezoeken.
Zo zijn de Beekse Bergen, Bobbejaanland, de Biesbosch en nog vele andere leuke evenementen bezocht.
Als je merkt dat deze mensen hier erg van genieten dan zijn de centen hier goed aan besteedt.
Inmiddels is in 2018 de 30e editie van de Fanatenrit gereden.
Het deelnemersaantal zit al een aantal jaren aan de maximale limit van 110 auto’s.
Meer auto’s gaan niet toelaten worden, de organisatoren zijn vrijwilligers en willen het organisatorisch graag overzichtelijk houden.
De vergaderingen zijn net als 30 jaar geleden nog steeds informeel en dat moet zo blijven.
Uit respect voor Jan blijft zijn naam verbonden aan de organisatie.